Digital kommunikasjon og markedsføring

Alle som har nettsider, ønsker selvfølgelig at det skal være synlige nettsider.

For å få synlige nettsider, må man tenke langsiktig. Det tar tid å bli synlig, men det må også holdes ved like og jobbes jevnlig med SEO. Hvis du syns det er litt vanskelig selv, og ønsker en større markedsandel, er det helt sikkert noe jeg kan gjøre for å hjelpe deg med det.

Hvordan vi kan hjelpe deg med digital kommunikasjon og markedsføring

Vi har SEO som hovedtjeneste, men hjelper også med andre elementer innen markedsføring. Du kan lese mer om hva SEO er her eller på Wikipedia. Det innebærer mange strategier, både på siden og utenfor, som implementeres for at flere skal finne deg.

Digital kommunikasjon og markedsføring kan gjøres med flere SEO verktøy og strategier. Dette er noe vi har lært og som vi bruker på våre sider. Nå kan vi hjelpe deg.

En ting er det som blir gjort PÅ selve nettsiden, eller det vi kaller ON-page SEO. Du har kanskje hørt om «Nøkkelord»? Dette er søkebegrepene som blir skrevet inn i søkemotorer og som vi med nettsider prøve å forutse, for så å sette dem inn strategiske steder på hver underside. Dette forteller søkemotorer hva siden din handler om, og den lagrer så denne informasjonen i en stor database. Når så det kommer en bruker som søker etter denne frasen, kan søkemotoren hente dette fra minnet sitt og den presenterer så flere muligheter. 

Utover det har jeg erfaring med flere fasetter av det å bli synlig på nettet. Dette kaller vi OFF-page SEO og handler om alt som gjøres utenfor din side.

Jeg har flere linker på siden min. Noen av dem kan være affiliate linker, noe som betyr at jeg kan tjene litt hvis det blir gjort salg via disse. Dette hever likevel på ingen måte prisen for kjøperne. Se mer detaljer i min Privacy policy.

 

Litt om SEO verktøy som man kan bruke for å få synlige nettsider

Det finnes flere SEO verktøy som man kan bruke. Det er noen som er gratis. Og så er det noen man må betale for. De fleste betal-verktøyene kan derimot prøves i 7-14 dager før man bestemmer seg. 

Hvis man er smart, kan man gjøre så mye som mulig først. Og så når man er klar for det, ta en prøvetid. Selv om synlige nettsider ikke er gjort      på 1- 2 -3, så kan man gjøre mye på den tiden. 

Her kan du lære om hva er ChatGTP er og hvordan bruke ChatGPT til å lage innhold på nettsider.

SEO verktøy for digital kommunikasjon og markedsføring er ikke som annet verktøy
SEO verktøy for digital kommunikasjon og markedsføring er ikke som annet verktøy

Noen anbefalte SEO verktøy er:

  • SEMrush
  • NeilPatels Ubersuggest
  • Mozbar- chrome utvidelsev

Det finnes også egne plugins, eller utvidelser, du bruke rett i nettstedet (f.eks i WordPress eller Shopify):

Og så et par interessante verktøy for Sosiale medier: 

  • Mobilemonkey.com
  • Tweethunter.io
  • Slideshare.net
  • HubSpot (har en bra kalender for planlegging av posting på sosiale medier)
  • CoSchedule (WordPress Plugin, også for planlegging)
  • Noen mener det er bra å få linker fra Tumblr
  • Det er ofte at vi ser sider linker til andre sider. Dette er meget tidkrevende arbeid som innebærer forskjellige teknikker og verktøy. Det gir derimot et boost i trafikken som kommer til siden din.

Ta gjerne kontakt hvis du har lyst til å vite mer om diverse SEO verktøy og hvordan de virker. Som alt annet handler det om å bruke rett verktøy på rett sted.

 

Mine hovedområder for digital kommunikasjon og markedsføring er:

 

Innhold og design

Et viktig og grunnleggende sted å begynne, er selve innholdet på nettsiden din. Vi kan hjelpe deg med å skrive innhold som bygger på nøkkelord og SEO. Det neste som også er veldig grunnleggende er designet av selve nettsiden. Det er kanskje ikke direkte en faktor for å bli synlig, men kunders opplevelse av en side henger sammen med hvor lenge de blir på siden. Er de fornøyd, bruker de lengre tid, noe som igjen forteller søkemotorer at dette er en bra side. Designet er derfor en indirekte faktor for synlige nettsider.

ON-page SEO

Her går jeg igjennom selve innholdet på hver side under ditt domene. Du har sikkert hørt om søkeord, eller keywords. Disse er vesentlige for å vite hvilke søkefraser du vil finnes under, og så må det implementeres på de riktige stedene på siden. Dette er en veldig enkel og spennende prosess .

OFF-page SEO

Du har kanskje hørt om backlinks. Eller at du må ha linker til din side. Dette handler om at andre anbefale siden din, og sier til andre at de bør finne mer informasjon på din side. Dette fanger søkemotorene opp som et signal på at du har en side det er verdt å fremme. Men hvorfor skulle de linke til din side og hvordan går man fram? Jeg vet hvordan dette kan gjøres med flere forskjellige strategier og har selv gjort det for flere kunder innen flere bransjer

Sosiale Medier

Du har sikkert koblet til forskjellige av de moderne sosiale mediene. Men bruker du dem aktivi? Har du en plan for dem? Bruker du de som er mest relevant for din næring? Vi går igjennom dette og setter opp en plan.
Hva med å poste en filmsnutt av den nye artikkelen din?

Lokal SEO

Dette handler om hvor du er plassert på kartet og hvor dine kunder er plassert. Er du for eksempel en rørlegger eller tannlege med fast kontor, er det flere strategier og SEO verktøy vi kan ta i bruk for at du skal oppnå suksess også med dette.

Lokalisering

Noen ganger har kunder en side på ett annet språk som de ønsker skal oversettes til Norsk. Eller fra Norsk til Engelsk. Da er det viktig at nøkkelordene blir oversatt mest mulig naturlig. Det må også følges med på at det faktisk er noen som søker etter disse begrepene på det språket det blir oversatt til. Noen ganger må en oversatt artikkel, eller en hel nettside, tilpasses for at den skal bli synlig, selv om den kanskje allerede er godt synlig på orginalspråket.

Kunder vi har jobbet med

Dette er noen av våre fornøyde kunder. 

 

Gjermund has been very proactive and creative in helping us with SEO. I like that he involved us in the process so we could have input on the decisions. He's been getting some nice results for us.
Todd H- Serve Sence
Jobb med linker
"Gjermund was very helpful and advising throughout the whole process with getting the Merchant Center up and going. Gjermund kept the contact with Google Support in order to solve the issue and helped us update the Shopify product feed. We will highly recommend Gjermund and work with him again."
Irenge K
Shopify prosjekt

Er du interestert i et samarbeid med oss?

Send oss en mail eller lag deg en avtale i kalenderen for en uforpliktende videosamtale.

Vi kan tilby en gratis gjennomgang av nettsiden din (under 100 sider), og gi deg ett gratis råd på veien.